Hieronder is een uitgebreide checklist voor (beginnende) horecaondernemers of ondernemers die willen uitbreiden. Dat is erg veel en omvangrijk, zoals u merkt. Met veel aspecten kunnen wij u gewoon helpen. Neem contact op voor meer informatie.
1. Ondernemingsplan & Financiën
✔ Ondernemingsplan opstellen (concept, doelgroep, USP’s, concurrentieanalyse)
✔ Financiering regelen (eigen vermogen, leningen, investeerders, subsidies)
✔ Exploitatiebegroting maken (verwachte kosten en inkomsten)
✔ Verdienmodel bepalen (restaurant, afhaal, bezorging, catering, events)
✔ Kostenstructuur in kaart brengen (huur, personeel, inkoop, marketing, verzekeringen)
2. Locatie & Vergunningen
✔ Geschikte locatie vinden (zichtbaarheid, bereikbaarheid, doelgroep, bestemmingsplan)
✔ Huurcontract onderhandelen (bepalingen checken, borg, onderhoudsverplichtingen)
✔ Omgevingsvergunning aanvragen (indien verbouwing nodig is)
✔ Drank- en horecavergunning regelen (indien alcohol wordt geschonken)
✔ Terrasvergunning aanvragen (indien nodig)
✔ Exploitatievergunning verkrijgen (afhankelijk van gemeente)
✔ Muziekvergunning checken (BUMA/STEMRA)
✔ Brandveiligheidseisen nakomen (vluchtwegen, blusmiddelen, certificaten)
✔ Hygiëne- en voedselveiligheidseisen volgen (HACCP-plan, NVWA-inspectie)
✔ Energielabel en duurzaamheidseisen controleren
3. Concept & Menukaart
✔ Uniek concept en sfeer bepalen
✔ Menukaart samenstellen (prijsstrategie, foodcost berekenen)
✔ Leveranciers selecteren (kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, prijs)
✔ Proefkoken en testen van gerechten
✔ Drankenaanbod bepalen (frisdrank, koffie, thee, alcoholische dranken)
4. Inrichting & Apparatuur
✔ Keukenapparatuur aanschaffen (ovens, friteuses, koelingen, vaatwasser)
✔ Interieur en meubilair kiezen (bar, tafels, stoelen, decoratie)
✔ Betaalsystemen en kassa’s instellen
✔ Beveiliging regelen (camera’s, alarmsysteem, inbraakpreventie)
5. Personeel & Administratie
✔ Personeelsbehoefte vaststellen (koks, bediening, schoonmaak)
✔ Werving en selectie starten (vacatures, sollicitatiegesprekken)
✔ Arbeidscontracten opstellen (cao Horeca naleven)
✔ Salarisadministratie regelen (loonstroken, belastingen, pensioen)
✔ Ziekte- en verzuimbeleid opstellen
✔ Bedrijfskleding en werkinstructies bepalen
6. Marketing & Klantenwerving
✔ Bedrijfsnaam en logo vastleggen
✔ Website maken met online reserveringssysteem
✔ Social media kanalen opzetten (Instagram, Facebook, TikTok)
✔ Google Mijn Bedrijf aanmaken (vindbaarheid verbeteren)
✔ Offline promotie en flyers regelen
✔ Samenwerkingen aangaan (lokale bedrijven, influencers)
✔ Openingsevenement organiseren
7. Leveranciers & Contracten
✔ Inkoopcontracten afsluiten met groothandels en leveranciers
✔ Afvalverwerking regelen (recycling, voedselverspilling minimaliseren)
✔ Energie- en watercontracten afsluiten
✔ Levering en opslag van verse producten inplannen
8. Wet- en Regelgeving
✔ Inschrijving bij de KvK regelen
✔ BTW-nummer en belastingzaken op orde brengen
✔ Verzekeringen afsluiten (aansprakelijkheid, inboedel, personeel)
✔ AVG en privacybeleid opstellen (bij gebruik klantgegevens)