Ga naar de inhoud
Home » Checklist

Checklist

Hieronder is een uitgebreide checklist voor (beginnende) horecaondernemers of ondernemers die willen uitbreiden. Dat is erg veel en omvangrijk, zoals u merkt. Met veel aspecten kunnen wij u gewoon helpen. Neem contact op voor meer informatie.

1. Ondernemingsplan & Financiën

Ondernemingsplan opstellen (concept, doelgroep, USP’s, concurrentieanalyse)
Financiering regelen (eigen vermogen, leningen, investeerders, subsidies)
Exploitatiebegroting maken (verwachte kosten en inkomsten)
Verdienmodel bepalen (restaurant, afhaal, bezorging, catering, events)
Kostenstructuur in kaart brengen (huur, personeel, inkoop, marketing, verzekeringen)

2. Locatie & Vergunningen

Geschikte locatie vinden (zichtbaarheid, bereikbaarheid, doelgroep, bestemmingsplan)
Huurcontract onderhandelen (bepalingen checken, borg, onderhoudsverplichtingen)
Omgevingsvergunning aanvragen (indien verbouwing nodig is)
Drank- en horecavergunning regelen (indien alcohol wordt geschonken)
Terrasvergunning aanvragen (indien nodig)
Exploitatievergunning verkrijgen (afhankelijk van gemeente)
Muziekvergunning checken (BUMA/STEMRA)
Brandveiligheidseisen nakomen (vluchtwegen, blusmiddelen, certificaten)
Hygiëne- en voedselveiligheidseisen volgen (HACCP-plan, NVWA-inspectie)
Energielabel en duurzaamheidseisen controleren

3. Concept & Menukaart

Uniek concept en sfeer bepalen
Menukaart samenstellen (prijsstrategie, foodcost berekenen)
Leveranciers selecteren (kwaliteit, leverbetrouwbaarheid, prijs)
Proefkoken en testen van gerechten
Drankenaanbod bepalen (frisdrank, koffie, thee, alcoholische dranken)

4. Inrichting & Apparatuur

Keukenapparatuur aanschaffen (ovens, friteuses, koelingen, vaatwasser)
Interieur en meubilair kiezen (bar, tafels, stoelen, decoratie)
Betaalsystemen en kassa’s instellen
Beveiliging regelen (camera’s, alarmsysteem, inbraakpreventie)

5. Personeel & Administratie

Personeelsbehoefte vaststellen (koks, bediening, schoonmaak)
Werving en selectie starten (vacatures, sollicitatiegesprekken)
Arbeidscontracten opstellen (cao Horeca naleven)
Salarisadministratie regelen (loonstroken, belastingen, pensioen)
Ziekte- en verzuimbeleid opstellen
Bedrijfskleding en werkinstructies bepalen

6. Marketing & Klantenwerving

Bedrijfsnaam en logo vastleggen
Website maken met online reserveringssysteem
Social media kanalen opzetten (Instagram, Facebook, TikTok)
Google Mijn Bedrijf aanmaken (vindbaarheid verbeteren)
Offline promotie en flyers regelen
Samenwerkingen aangaan (lokale bedrijven, influencers)
Openingsevenement organiseren

7. Leveranciers & Contracten

Inkoopcontracten afsluiten met groothandels en leveranciers
Afvalverwerking regelen (recycling, voedselverspilling minimaliseren)
Energie- en watercontracten afsluiten
Levering en opslag van verse producten inplannen

8. Wet- en Regelgeving

Inschrijving bij de KvK regelen
BTW-nummer en belastingzaken op orde brengen
Verzekeringen afsluiten (aansprakelijkheid, inboedel, personeel)
AVG en privacybeleid opstellen (bij gebruik klantgegevens)